Pesediștii, drumurile și anii electorali

Jurnal – vineri, 18 ianuarie

Cum să te încâlcești în propriile strategii, gândind realizarea unor investiții importante în infrastructura rutieră doar în ani electorali? Foarte simplu. Priviți la pesediști, care guvernează (sau controlează guverne) din 2012. Este anul când au amânat reabilitarea DN 29 Suceava-Botoșani pentru 2014 (an cu alegeri europarlamentare și prezidențiale). Asta a împins modernizarea celorlalte drumuri naționale din Botoșani după 2014. Strategia națională privind infrastructura rutieră prevedea ca modernizarea DN 28B Botoșani-Tg. Frumos să poată demara abia după finalizarea drumului național dintre Botoșani și Suceava.

Au încercat mai apoi, în 2015, să forțeze, fără a avea autorizație de construcție, DN 24C Manoleasa-Rădăuți Prut, dar nu au reușit. S-au încurcat în propriile instituții, care i-au oprit pentru că pur și simplu încălcau legea.

De abia în 2016 a putut începe epopeea SF pentru DN 28B Tg. Frumos-Botoșani, investiție inclusă în bugetul pentru 2018, adică peste alți doi ani, și aflată acum în faza de licitație de lucrări și proiectare.

Am dat dimineață peste o declarație de anul trecut a președintelui PSD Botoșani referitoare la acest drum:

”Procedura de licitație va fi finalizată în jurul datei de 20 august (2018)”.

Desigur, o abureală! Au fost aruncate pe piață apoi alte date: septembrie 2018, octombrie 2018… Iată însă că tocmai s-a prelungit procedura până pe 15 februarie. 2019!

Cu fiecare lună care trece, probabilitatea ca lucrările să înceapă anul acesta este tot mai mică, chiar pe un scenariu super-optimist (fără contestații), ținând cont că, după semnarea contractului, urmează 5 luni pentru realizarea proiectului tehnic și abia apoi se trece la execuție, după obținerea autorizației de construcție (ca să fie legal), cu toate avizele pe care le presupune aceasta.

Și uite-așa se încâlcesc pesediștii în propriile stratageme.

Când te pregătești să candidezi la europarlamentare și nu-ți iese pasiența e de rău.

E de rău în primul rând pentru botoșăneni, de care acest guvern își bate joc prin tot felul de comunicate și declarații, aburindu-ne continuu cu viitoare lucrări.

Culmea e că lucrările la DN 28B ar putea începe, realist vorbind, abia la anul, chiar dacă acum pesediștii chiar vor să se întâmple anul acesta, pentru că vin alegerile peste ei.

În altă ordine de idei, la Consiliul Județean, Drumul Strategic administrat tot de pesediști (tronsoanele Blândești-Sulița-Lunca-Todireni, Călărași-Răuseni-Hlipiceni-Albești-Trușești-Hănești, Dângeni-Mihălășeni) nici măcar nu a fost scos la licitație. Avizele – de la instituții conduse tot de pesediști – durează luni și luni în șir.

Și tot la CJ, iar au lansat, ca la fiecare început de an, abureala că vor asfalta Flămânzi-Prăjeni, în timp ce, pe de altă parte, constructorul spune clar că vrea să rezilieze contractul. Cauza? Cât se poate de logică: acordul pe 4 ani încheiat este o eroare în condițiile unui guvern care schimbă regulile când și cum îi vine. Nicio firmă nu mai poate calcula anticipat nici un fel de costuri și cheltuieli.

Aștept deci cu nerăbdare viitoarele strategii de comunicare pesediste și plânsetele că nu pot face nimic din fel de fel de motive și din cauza a fel de fel de vinovați, deși au toată administrația în mâinile lor.